ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق بر اساس مراحل مشخص شده ای انجام می شود. به طور کلی باید بدانید که ساخت تابلوهای برق تا حدودی پیچیده است.

عنوان

مراحل ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق بر اساس مراحل مشخص شده ای انجام می شود. تابلو برق یکی از محفظه های فلزی می باشد که تجهیزات الکترونیکی را باید درون آن قرار دهند. کنترل انرژی الکتریکی یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف تابلو برق می باشد.

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که ساخت تابلو برق به مهارت و تخصص خاصی نیاز دارد. برخی از مهمترین مراحلی که برای ساخت تابلوهای برق باید طی شود عبارت است از :

۱٫طراحی نقشه ایزومتریک

طراحی نقشه ایزومتریک یکی از مهمترین مراحل ساخت تابلو برق می باشد. در این مرحله بعد از اینکه مذاکرات اولیه انجام شود کارشناس باید از محل پروژه بازدید کند. پس از آن با ارائه دادن اطلاعات ضروری به واحد مهندسی، کار نقشه کشی را آغاز می نماید.

۲٫ برشکاری، جوشکاری، خم و سوراخ کاری بدنه

برشکاری، جوشکاری، خم و سوراخکاری بدنه به عنوان مرحله بعدی ساخت تابلو برق شناخته می‌ شود. در این مرحله طبق نقشه ای که ارائه می ‌شود باید برشکاری، سوراخکاری جوشکاری و خم بدنه انجام گردد. کارهای اولیه ای که روی فولاد انجام می شود با استفاده از دستگاه اتوماتیک می باشد. دقت و حساسیت استفاده از دستگاه بسیار بالا است.

۳٫رنگ کاری

رنگ کاری بدنه یکی دیگر از مراحل ساخت تابلو برق است. بعد از اینکه بدنه تابلو برق آماده شود برای ساخت تابلوهای برق کارگران باید پولیش و رنگ کاری بدنه را انجام دهند. برای اینکه کیفیت بدنه عالی شود رنگ های الکترواستاتیک را به کار می‌ گیرند. چربی زدایی، فسفاته کاری، زنگ زدایی و همچنین عایق کاری به عنوان مهمترین اقداماتی شناخته می‌ شوند که در رنگ کاری بدنه اهمیت دارند.

۴٫مونتاژ اسکلت و بدنه

مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق در مرحله بعدی ساخت تابلو برق اهمیت زیادی دارد. بعد از اینکه رنگ بدنه تابلو خشک شود کارگران باید اسکلت و بدنه را در مکان مناسب نصب کنند. دستگاه در این صورت آماده قرارگیری انواع تجهیزات الکتریکی می شود.

۵٫مونتاژ قطعات تابلوهای برق

مونتاژ قطعات و تجهیزات الکترونیکی یکی دیگر از مراحل ساخت تابلو برق است. تکنسین ها در این مرحله مونتاژ تمامی تجهیزات را انجام می دهند. قطعات الکتریکی مانند پریزها، کنتاکتورها، رله ها، نمایشگر و غیره باید در این مرحله روی تابلو برق نصب شوند. سیم کشی برای تکمیل ساخت تابلوهای برق باید در این مرحله انجام گردد.

۶٫تست دستگاه

تست وکنترل کیفیت به عنوان مرحله بعدی ساخت تابلو برق معرفی می شود. بعد از اینکه فرآیند ساخت انواع تابلوهای برق تمام شود کارشناسان باید اقدام به تست تابلو نمایند. تست‌ ها شامل بررسی ظاهری و داخلی تابلو هستند. در صورتی که نتیجه بررسی اصولی باشد دستگاه بسته بندی شده و به واحد مربوطه ارسال می گردد.

عنوان

مهارت مورد نیاز برای ساخت تابلو برق

برای ساخت تابلو برق افراد با توانایی های متفاوت باید با یکدیگر همکاری می کنند. برخی از مهم‌ ترین علوم و فنونی که مربوط به ساخت تابلوهای برق است را باید بشناسند. آشنا بودن به انواع تجهیزات الکتریکی و نحوه کردن با آنها اهمیت زیادی دارد. افراد برای ساخت تابلو برق باید به روش ‌های کنترل کیفیت و تست‌ های آزمایشگاهی تسلط داشته باشند. توانایی کار افراد با دستگاه های متفاوت مانند دستگاه سوراخکاری، پرس، خم و غیره اهمیت زیادی دارد. آشنا بودن افراد با انواع روش های برنامه ریزی تولید و همچنین مدیریت زمان بسیار مهم است.

برای ساخت تابلو برق باید افراد با استانداردهای جهانی و کشوری آشنا باشند. درک مناسب و صحیح از انواع اصطلاحات برق و الکتریسیته اهمیت زیادی دارد. افرادی که ساخت تابلو برق را انجام می ‌دهند باید با آخرین متدهای ساخت بدنه تابلو و طراحی الکتریکی تابلو آشنا باشند.

تسلط افراد به نرم افزارهای طراحی و همچنین نرم افزارهای نقشه کشی مهندسی برق بسیار مهم است. بنابراین باید بدانید که دانش و مهارت های مورد نیاز افراد، جهت ساخت تابلوهای برق باید به‌روز باشد. افرادی که تابلوهای برق را می سازند نیاز است که تمامی مهارت های بیان شده را داشته باشند.

عنوان

ساخت تابلو برق با کاربردهای متنوع

شما باید به خوبی بدانید که نحوه ساخت تابلو برق بر اساس شرایط پروژه و محل استفاده متفاوت است. به عنوان مثال امکان دارد که برخی از مجتمع های مسکونی به تابلوهای برق دیواری نیاز داشته باشند. اما ساختمان های صنعتی تابلو برق های فشار متوسط، فشار ضعیف، فشار بالا و … را نیاز دارند. به طور معمول تابلو برق استاندارد را بر اساس روش های مشخص شده ای تولید می کنند. هر یک از تابلوها بر اساس ویژگی های خاصی که دارند کاربردهای متنوعی از خود نشان می دهند.

 ساخت تابلو برق با فشار ضعیف بر اساس نیروی ۱۰۰۰ ولت انجام می شود. ساخت تابلو برق با فشار متوسط بر اساس ۳۶ کیلو وات طراحی می گردد. تابلوهای حفاظت و کنترل را طبق استانداردهای مشخص شده تولید می کنند.

تابلو برق آسانسور، تابلو برق خانگی، تابلو بانک خازنی، تابلو برق ضریب قدرت و …. از دیگر تابلوهای برق هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. تابلو سیستم پاور کنترل سنتر و تابلو سیستم موتور کنترل سنتر را با کاربردهای مشخص شده ای می توانید استفاده کنید.

عنوان

هزینه ساخت تابلو برق

هزینه ای که برای ساخت تابلو برق پرداخت می شود به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. ضخامت ورق های به کار گرفته شده برای ساخت تابلو برق مهم ترین فاکتور قیمت گذاری تابلوهای برق شناخته می شود. البته موارد دیگری مانند ابعاد بدنه تابلو، تعداد سلول ها، ثابت و متحرک بودن بدنه و … دیگر مواردی هستند که قیمت تابلو را تعیین می کنند.روش بسیار ساده‌ ای که برای استعلام قیمت تابلو برق وجود دارد این است که شما با کارشناسان صنعت برق ارتباط برقرار کنید.

کارشناسان فروشگاه صنعت برق هر یک از نکاتی که مربوط به ساخت تابلو برق می باشد را برای شما توضیح می دهند. همچنین نحوه قیمت گذاری انواع تابلوهای برق را به شما می گویند. در واقع باید بدانید که قیمت هر یک از تابلوهای برق بر اساس کاربردهای متفاوتی که دارند با یکدیگر فرق می کند. به عنوان مثال هزینه خریداری تابلو برق آسانسور با تابلو برق بانک خازنی فرق می کند. پیش از سفارش ساخت تابلو برق باید هزینه تابلو را بررسی نمایید.

عنوان

سوالات متداول

مهارت مورد نیاز برای ساخت تابلو برق چیست؟

برای ساخت تابلو برق افراد با توانایی های متفاوت باید با یکدیگر همکاری می کنند. برخی از مهم‌ ترین علوم و فنونی که مربوط به ساخت تابلوهای برق است را باید بشناسند. آشنا بودن به انواع تجهیزات الکتریکی و نحوه کردن با آنها اهمیت زیادی دارد

مراحل ساخت تابلو برق را نام ببرید؟

طراحی نقشه ایزومتریک
 برشکاری، جوشکاری، خم و سوراخ کاری بدنه
رنگ کاری
مونتاژ اسکلت و بدنه

 

مونتاژ قطعات تابلوهای برق چیست؟

مونتاژ قطعات و تجهیزات الکترونیکی یکی دیگر از مراحل ساخت تابلو برق است. تکنسین ها در این مرحله مونتاژ تمامی تجهیزات را انجام می دهند. قطعات الکتریکی مانند پریزها، کنتاکتورها، رله ها، نمایشگر و غیره باید در این مرحله روی تابلو برق نصب شوند. سیم کشی برای تکمیل ساخت تابلوهای برق باید در این مرحله انجام گردد.

ثبت نظر