گلند آرمور دار، وسیله ای است که برای اتصال کابل آرمور دار به تابلوهای برق و جعبه های تقسیم استفاده می گردد. گلند های آرمور دار، سایز بزرگتری نسبت به گلندهای معمولی دارند و از نظر درجه حفاظتی، به گونه ای طراحی شده اند که از نفوذ رطوبت و گرد و خاک به داخل تابلوهای برق، ممانعت به عمل آورند.

گلند آرمور دار

گلند آرمور دار - صنعت برق

گلند آرمور دار برای اتصال کابل های آرمور دار به بدنه دستگاه ها، جعبه تقسیم ها و تابلوهای برق استفاده می شود. گلند، وسیله ای برای متصل کردن انتهای کابل به تجهیزات است و به عنوان رابط کابل به حساب می آید. گلندهای کابل آرمور دار، در دو نوع دو تکه و سه تکه برای استفاده در تجهیزات برقی طراحی شده اند.

کابل های آرمور دار یا زره دار، کابل هایی به همراه زره هستند که در برابر ضربات مکانیکی بسیار مقاوم تر از کابل های معمولی بوده و علاوه بر روکش و رشته های هادی، از غلاف فلزی محافظ برخوردار می باشند.

کابل های آرمور دار، به طور کلی به علت استفاده از غلاف های اضافی، نسبت به کابل های معمولی، دارای قطر بیشتری هستند، بنابراین گلند این کابل ها نیز، قطورتر از گلند معمولی می باشد. از گلند آرموردار به عنوان وسیله نهایی، در انتهای خط کابل کشی استفاده می گردد.



همان طور که می دانید، کابل آرمور دار برای اتصال و ارتباط بین دو نقطه استفاده می شود. گلندهای آرمور دار در ابتدا و انتهای خط به کار برده شده و از نفوذ گرد و خاک، رطوبت و دیگر عوامل محیطی به تجهیزات الکتریکی از جمله تابلو برق، جلوگیری به عمل می آورند.

بنر تماس - صنعت برق

گلند آرمور دار چیست؟

گلند آرمور دار قطعه ای متشکل از ارت تگ، لاک نات، شرود و سیلینگ می باشد. گلند آرموردار، دو عملکرد مختلف را شامل می شود، اول این که برای ارتباط کابل های آرمور دار به تابلو برق استفاده می شود و دوم این که محل اتصال را از ضربات فیزیکی، تنش ها، گرد و خاک و رطوبت حفظ می کند.

گلند آرمور دار-صنعت برق

گلند آرموردار، به گونه ای طراحی شده است که توسط واشر محافظ داخل گلند، از گشتاور کابل و ورود قطرات آب و گرد و غبار به داخل کابل و تابلو جلوگیری می کند. انتهای کابل ها، در اثر تماس با بدنه تابلوها، ممکن است دچار آسیب دیدگی شود، یکی دیگر از وظایف گلند، محافظت کابل از آسیب، در اثر تماس با بدنه تیز تابلوها است.

اجزای تشکیل دهنده گلندهای آرمور دار عبارتند از: بدنه و چنگال نگهدارنده، واشر آب بندی، مهره تثبیت کننده، واشر محافظ کابل و در نهایت درپوش. گلند آرمور دار، از نظر کارکرد حرارتی، دارای عملکرد مناسب در بازه دمایی منفی ۴۰ تا مثبت ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و از نظر درجه حفاظتی دارای IP68 می باشد.

به طور کلی تمامی گلندها، از دو قسمت متفاوت تشکیل شده اند. قسمت اول به صورت رزوه ای است و درون حفره وسیله قرار داده می شود و قسمت دوم که شامل واشر آب بندی می باشد، بر روی قسمت اول، پیچ شده و محکم می گردد. نحوه اتصال به این صورت است که کابل را از قسمت دوم عبور داده و در قسمت اول گلند، محکم می کنند. بدین ترتیب گلند، به طور کامل، سطح حفره را پوشش داده و به عنوان عامل حفاظتی در برابر عوامل خارجی عمل می کند.

انواع گلند آرمور دار

گلند آرمور دار - صنعت برق

گلندها از نظر جنس بدنه، به دو نوع فلزی و پلاستیکی تقسیم بندی می شوند. نوع پلاستیکی از جنس پلاستیک پلی آمید و یا پلاستیک ABS است که معمولا خود خاموش شونده می باشد. گلندهای آرمور دار، به طور معمول از جنس فلزی ساخته می شوند.

گلندهای فلزی به سه دسته برنجی، آلومینیومی و استیل تقسیم بندی می گردند. بهتر است بدانید، فقط گلندهای فلزی، دارای واشر آب بندی می باشند.

گلند آرمور دار از نظر ابعاد، متفاوت بوده و متناسب با سایز کابل آرمور دار انتخاب می گردد. این گلند ها به واسطه جنس فلزی، مقاوم در برابر عوامل محیطی از جمله آفتاب و برف و باران می باشند و در محیط های باز نیز قابلیت استفاده دارند.

متریال استفاده شده در گلندهای فلزی، عبارت است از برنج ساده و روکش دار، استنلس استیل و نیکل کروم. گلندهای فلزی به طور معمول، برای اتصالات لوله های شلاقی، لوله های انعطاف پذیر، کابل های آرموردار و بدون آرمور به کار گرفته می شوند. گلندهای فلزی در دو نوع ضد انفجار و معمولی تولید می گردند.

سایز گلند کابل آرمور دار

به طور کلی گلند کابل آرمور دار، با سه استاندارد سایز متریک، اینچ و PG تولید می گردد. گلندهای فلزی آرمور دار با سیستم اندازه گیری PG در بازه ۷ تا ۶۳ در بازار موجود هستند و در سیستم اندازه گیری متریک، این بازه از M16 تا M100 متفاوت می باشد.

گلند آرمور دار - صنعت برق

همچنین با استاندارد اینچ، گلند آرمور دار در اندازه های ۴/۱ اینچ تا ۳ اینچ تولید می گردد.

از آن جا که کابل های آرمور دار، دارای سطح مقطع های مختلف هستند، گلندها نیز، با سایزهای مختلف در بازار عرضه می گردند. گلندهای ضد انفجار برنجی آرمور دار، در انواع پنج تا هفت لایه به منظور محکم کردن و مهار کردن کابل آرمور دار تولید می شوند.

قیمت گلند کابل برنجی

گلند آرمور دار - صنعت برق

انواع گلند کابل برنجی از سایزهای PG7 تا PG63 تولید می شوند. این گلند ها، در ۱۱ سایز مختلف  در بازار موجود بوده و از گلندهای پرفروش هستند که در محیط های بیرونی استفاده می شوند. قیمت گلند برنجی با توجه به سایز و ابعاد تعیین می گردد.

طبیعی است که هر چقدر سایز گلند برنجی، بزرگتر باشد، از متریال برنج بیشتری، تولید شده و قیمت بالاتری خواهد داشت. برای اطلاع از لیست قیمت گلند کابل برنجی در سایزهای استاندارد می توانید، به مراکز فروش معتبر این محصولات مراجعه نمایید.

قیمت گلند آرمور دار

قیمت گلند آرمور دار در درجه اول، به جنس بدنه فلز گلند که به طور معمولا برنج و یا استیل است، بستگی دارد. در درجه دوم، سایز و ابعاد گلند برنجی در تعیین قیمت، نقش اساسی دارد و گلندهای بزرگتر، قیمت گران تری دارند.

گلند آرمور دار - صنعت برق

از سوی دیگر گلندهای ضد انفجار آرمور دار، به دلیل داشتن ۵ تا ۷ لایه حافظتی، دارای قیمت بیشتری از نوع معمولی هستند.

به طور کلی گلندهای پلاستیکی، قیمت بسیار پایین تری از گلندهای فلزی آرموردار دارند. گلندهای استیل نیز از آلیاژ فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل ساخته شده اند و با توجه به سایز و ابعاد، قیمت متفاوتی دارند. این گلند ها به عنوان گلندهای ضد انفجار نیز در بازار شناخته شده و از ترکیب آلیاژ آهن و کروم تهیه می شوند. قیمت این گلندها، بالاتر از سایر گلندهای فلزی در بازار است.

سوالات متداول گلند آرمور دار

گلند آرمور دار چیست؟

گلند آرمور دار قطعه ای متشکل از ارت تگ، لاک نات، شرود و سیلینگ می باشد. گلند آرموردار، دو عملکرد مختلف را شامل می شود، اول این که برای ارتباط کابل های آرمور دار به تابلو برق استفاده می شود و دوم این که محل اتصال را از ضربات فیزیکی، تنش ها، گرد و خاک و رطوبت حفظ می کند.

گلندهای آرمور دار از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

اجزای تشکیل دهنده گلندهای آرمور دار عبارتند از: بدنه و چنگال نگهدارنده، واشر آب بندی، مهره تثبیت کننده، واشر محافظ کابل و در نهایت درپوش. گلند آرمور دار، از نظر کارکرد حرارتی، دارای عملکرد مناسب در بازه دمایی منفی ۴۰ تا مثبت ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و از نظر درجه حفاظتی دارای IP68 می باشد.

قیمت گلند کابل برنجی چگونه محاسبه می شود؟

انواع گلند کابل برنجی از سایزهای PG7 تا PG63 تولید می شوند. این گلند ها، در ۱۱ سایز مختلف  در بازار موجود بوده و از گلندهای پرفروش هستند که در محیط های بیرونی استفاده می شوند. قیمت گلند برنجی با توجه به سایز و ابعاد تعیین می گردد.

ثبت نظر